Friday, May 9, 2008

Program Pasar Malam Jalan Kuching Dan Candle Light Vigil Dataran Merdeka

Disediakan : Anwar Azidin
9 Mei 2008

Sesi ramah mesra bersama peniaga dan pengunjung pasar malam dan penjualan Suara Keadilan serta sebaran Risalah AMK Batu buat kali ke 2 diteruskan oleh AMK Batu pada malam tadi. Kali ini tertumpu di Pasar Malam Jalan Kuching (berhampiran Flat PKNS Jalan Kuching).

Kehadiran AMK pada malam tadi mendapat sambutan begitu menggalakkan daripada para peniaga dan pengunjung pasar malam tersebut. Mereka tidak putus - putus melemparkan senyuman dan bertegur sapa dengan rombongan AMK yang disertai hanya seramai 3 orang sahaja iaitu, Rozan Azen (Ketua AMK), Helmi (Biro Penerangan) dan Akmal Hisyam (Naib Setiausaha).

Walaupun hanya 3 orang AMK yang menyertai sesi ramah mesra dan penjualan Suara Keadilan serta penyebaran Risalah AMK Batu, namun Suara Keadilan telahpun dapat dijual sebanyak 55 naskhah dalam tempoh hanya 25 minit. Ini jelas menunjukkan sokongan dan sambutan terhadap AMK Batu khasnya dan Parti Keadilan Rakyat amnya.

Terdengar juga kata - kata mereka yang menyindir mengenai naskhah Suara Keadilan yang nipis, namun dapatlah difahami bahawa mereka mahukan Suara Keadilan yang lebih tebal dan berisi serta bermanfaat, lantas mampu untuk diterbitkan setiap hari. InsyaAllah, suatu hari nanti semoga Suara Keadilan boleh diterbitkan sebagai akhbar harian.

Pada malam tadi juga, AMK Batu turut mempunyai wakilnya bagi menyertai Candle Light Vigil buat Raja Petra Kamaruddin di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur. Upacara yang dijadualkan bermula jam 8 malam itu turut disertai oleh YB Tian Chua (Ahli Parlimen Batu) dan Hishamuddin Rais (aktivis Reformasi) serta lebih kurang 50 orang penyokong Raja Petra Kamaruddin.

Sejak dari petang lagi, kawasan sekitar Dataran Merdeka telah ditutup dan pihak Polis Di Raja Malaysia telah mengawal keadaan dengan meletakkan trak FRU serta kenderaan polis yang lain. Dianggarkan seramai lebih kurang 200 orang anggota polis yang berlegar di sekitar Dataran Merdeka bagi mengekang kemaraan pencinta keadilan yang berjumlah seramai 50 orang!

Sementara itu, di dalam bangunan Kelab Di Raja Selangor berhampiran Dataran Merdeka, terdapat sebuah majlis meraikan Raja Petra yang dianjurkan oleh Marina Lee Abdullah (isteri Raja Petra) dan kenalan rapat Raja Petra. Mengikut maklumatnya, Raja Petra akan dibebaskan pada hari ini (9 Mei) setelah diikat jamin oleh isterinya.

Tian Chua, Hishamuddin Rais dan penyokong - penyokong lain berjalan sekitar Dataran Merdeka untuk berusaha memasuki Kelab Di Raja Selangor dan menyertai program yang dianjurkan oleh Marina Lee Abdullah tersebut namun dihalang oleh pihak polis yang berkawal di sekitar Dataran Merdeka. Setelah berbincang dengan ASP Annand, akhirnya kami dibenarkan berjalan merentasi Dataran Merdeka untuk menuju ke Kelab Di Raja Selangor tersebut.

Namun setibanya di kelab itu, hanya Tian Chua, Hishamuddin Rais dan beberapa penyokong sahaja dibenarkan masuk kerana tempat itu adalah kelab persendirian dan terhad kepada jemputan sahaja. Kehadiran Tian Chua dan Hishamuddin Rais serta rombongannya mendapat tepukan yang cukup gemuruh dari hadirin yang lain. Tian Chua meneruskan upacara memasang lilin bagi menyatakan sokongan terhadap Raja Petra.

Isteri Raja Petra yang tersenyum dan gembira dengan kehadiran Tian Chua dan Hishamuddin Rais menyatakan bahawa ini adalah petunjuk bahawa rakyat tidak gentar dengan tekanan dan ugutan dari kerajaan demi menyatakan keadilan dan kebenaran. - AA

Yeah. JUSTICE FOR ALL...TANTUYA!

No comments: