Thursday, March 18, 2010

Anwar Berucap Di “Anwar Ibrahim London Lecture” 18 Mac

PETALING JAYA 17 Mac - Ketua Umum KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim akan menyampaikan ucaptama pada siri syarahan yang dikenali sebagai “Anwar Ibrahim London Lecture” dengan tajuk “Religion & Pluralism in a Divided World” (Agama & Pluralisma dalam dunia yang tidak bersatu” yang akan diadakan di kotaraya London pada 18 Mac.

Anwar yang baru-baru ini dilantik sebagai Presiden Kehormat Kumpulan Kebertanggungjawaban yang berpusat di London dan juga Pengerusi Yayasan Untuk Masa Depan yang berpangkalan di Beirut, Lebanon akan menyampaikan syarahan tersebut di Sheikh Zayed Theatre, London School of Economics and Political Science (LSE).

Sejak tahun 2004 Anwar telah memberi syarahan di Kolej St. Anthony di Oxford, Fakulti Pengajian Antarabangsa Lanjutan di Universiti John Hopkins dan Fakulti Perkhidmatan Luar Negeri di Universiti Georgtown.

Anwar Ibrahim merupakan Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia dan juga merupakan bekas Timbalan Perdana Menteri dari tahun 1993 – 1998.

Beliau turut berperanan sebagai Menteri Kewangan selama lapan tahun dari 1991-1998.

Anwar juga pernah menjawat Menteri Kebudayaan, Belia dan Sukan pada tahun 1983, Menteri Pertanian pada 1984 serta Menteri Pendidikan pada 1986.

Beliau juga pernah dilantik sebagai Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Bank Dunia dan Tabung Kewangan Antarabangsa pada tahun 1998.

Dalam tempoh tersebut Anwar berperanan beliau menyokong penuh inisiatif pembatalan dan penangguhan hutang terutamanya bagi negara-negara miskin di benua Afrika.

Majlis ini adalah percuma dan dibuka kepada umum tetapi penyertaan adalah terhad. Untuk mendapatkan maklumat lanjut sila emel kepada events@lse.ac.uk atau menalipon 020 7955 6043.

Bagi pertanyaan media sila hubungi Pejabat Media untuk tempahan tempat duduk atau emel kepada pressoffice@lse.ac.uk

Sumber: Suara-Keadilan

Pejabat Ketua Angkatan Muda Keadilan Malaysia

No comments: