Tuesday, March 2, 2010

KES TEOH BENG HOCK

Dipetik dari blog http://alhusseyn51.blogspot.com/

SHAH ALAM: Seorang ahli patologi kerajaan yang melakukan otopsi kedua pada Teoh Beng Hock, tidak mampu untuk mengabaikan kemungkinan bahawa mendiang telah dicekik dan jika demikian, bahawa pencekikan tersebut boleh mengakibatkan mendiang Teoh hilang kesedaran sebelum mendiang jatuh.

Semasa soal balas siasatan kematian Teoh di sini hari oleh Gobind Singh Deo dan Malik Imtiaz Sarwar, yang mewakili keluarga Teoh dan Kerajaan Selangor, ahli patologi Dr Shahidan Md Noor (gambar) menjawab "ya" pada beberapa perkara tentang ‘kemungkinan yang berlaku’ yang difailkan oleh dua peguam tersebut berdasarkan penemuan dalam kedua-dua laporan bedah mayat dan perbezaan antara laporan pertama dan kedua, bahawa luka-luka/ kecederaan p[ada mendiang Teoh adalah berkemungkinan kesan daripada pencekikan atau mati tercekik.

Sebelumnya, pada Jan 19, Dr Shahidan telah bersaksi bahawa kesan calar di leher Teoh ini bukan akibat dicekik, kerana tidak ada bukti sesak napas, mempersoalkan kesaksian ahli patologi forensik Thailand Dr Pornthip Rojanasunand pada bulan Oktober tahun lalu yang bertentangan.

Dr Porntip, pada Oct 21 lalu, berkata pemeriksaan itu ada 80 peratus kemungkinan kematian Teoh adalah satu pembunuhan.Dia berkata, dia melihat ada tanda-tanda kecederaan pada Teoh yang menunjukkan bahawa dia dicekik, dan bahawa Teoh tidak sedarkan diri ketika dia jatuh dan luka-luka di sekitar dubur menyarankan penetrasi oleh sebuah objek sebelum jatuh.

Dr Shahidan dari Hospital Sungai Buloh melakukan bedah mayat kedua pada Dec 22, tahun lalu.

Pada sesi hari ini, Dr Shahidan juga menyatakan, sepanjang beliau disoal balas oleh Gobind dalam mahkamah hakim Azmil Abas Muntapha, bahawa laporan otopsi kali pertama bedah mayat oleh perunding forensik senior Dr Khairul Azman Ibrahim dan ahli patologi forensik Dr Prashant Naresh Samberkar pada Julai 16 adalah yang terbaik yang pernah ia baca.

Dr Shahidan mengatakan demikian, meskipun beliau menyatakan persetujuan terhadap soalan-soalan Gobind bahawa adalah penting dalam dua bidang penyiasatan yang diperlukan ketika melakukan bedah mayat di mana ada kemungkinan berlaku kematian dalam tahanan - tidak dilakukan oleh mereka berdua (Dr Khairul Azman Ibrahim dan Dr Prashant Naresh Samberkar)

Pada awal pagi sebelumnya, Dr Shahidan bersaksi bahawa dalam kes di mana ada aduan atau kemungkinan kematian tahanan, doktor yang melakukan bedah mayat akan mencari tanda-tanda tekanan pada leher serta luka untuk tanda-tanda pemukulan untuk menentukan apakah mereka "berkaitan dengan penjelasan yang diberikan tentang bagaimana luka-luka yang ditemui pada orang yang meninggal dihasilkan."

Terhadap permintaan Gobind tentang bagaimana seseorang dapat menemukan tanda-tanda pemukulan di mana orang tidak boleh melihat luka-luka pada tubuh secara visual, Dr Shahidan berkata, doktor akan melakukan pembedahan pada rangkaian lunak, otot-otot di daerah punggung, telapak kaki, kepala, perut, dada dan semua bidang berotot.

Gobind: Jadi, mengikut pendapat anda sebagai ketua jabatan sebuah ‘upcoming’ hospital, ketika menyemak suatu kes di mana berkemungkinan berlaku kematian tahanan, adakah itu bijaksana dan cekap untuk mencari kecederaan tanda seperti tekanan pada leher dan dalaman luka-luka di badan?

Dr Shahidan: Ya.

Gobind: Adakah anda kerana itu bersetuju dengan saya, bahawa doktor yang tidak melakukan ini, kerana itu, tidak teliti dan tidak cekap?

Dr Shahidan: Ya.

Gobind: Bukankah hal ini sangat sangat aneh kerana ketika seseorang mengadu kemungkinan kematian tahanan dan ujian ini tidak dilakukan?

Dr Shahidan: Ya.

Gobind: Jelasnya, bahkan akan menyarankan kemungkinan untuk menutup, tidak dalam kes ini, tetapi pada umumnya?

Dr Shahidan: Ya.

Gobind: Masih mengatakan bahawa ini (laporan pertama bedah mayat) adalah laporan yang terbaik yang pernah anda baca?

Dr Shahidan: Ya.

Dalam soal balas yang seterusnya, Dr Shahidan berkata kawasan calar superfisial kadang-kadang tidak boleh terlihat atau tidak ada kesan, ketika Gobind mencadangkan kepadanya bahawa kecederaan leher sama menonjol sewaktu bedah mayat pertama.

Adapun kesan merah kulit di leher Teoh di mana kulitnya tampak merah berbanding dengan kulit di sekitarnya, terlihat pada foto yang diambil selepas bedah mayat pertama, Dr Shahidan bersetuju bahawa kesan merah begitu akan cukup baginya untuk melakukan siasatan lebih lanjut dan bersetuju itu adalah "kelalaian serius" bahawa tanda-tanda merah pada leher Teoh tidak disebutkan di mana pun di pertama bedah mayat.

Gobind kemudian bertanya apakah kesan merah boleh disebabkan oleh pelbagai cara, termasuk tekanan pada kawasan leher dengan cara pencekikan, seperti oleh pegangan terus, mengunci leher atau chokehold, Dr Shahidan menjawab secara bersetuju.

Pada satu ketika, Gobind menyarankan Dr Shahidan untuk menjawab bahawa bedah mayat pertama laporan itu tidak lengkap, Dr Shahidan berkata ‘tidak lengkap’ adalah perkataan terlalu kasar dan ini mendorong Gobind untuk membalas, "Saya katakan untuk anda, anda tidak berada di posisi untuk datang ke mahkamah untuk mengatakan apa-apa yang keras tentang bedah mayat pertama ", yang Dr Shahidan menjawab," ya ".

Selanjutnya tatkala disoal balas oleh Malik Imtiaz, Dr Shahidan bersaksi ada beberapa kekurangan dalam laporan bedah mayat pertama seperti tidak ada menyebutkan ‘petechiae’ (pin-point pendarahan serius) daripada mata yang, jika ada, boleh menunjukkan kemungkinan tersedak / tercekik.

Dr Shahidan juga memberi kesaksian bahawa kecederaan akibat pencekikan atau tersedak, jika diganggu, mungkin tidak menyebabkan kematian tetapi boleh mengakibatkan hilang kesedaran atau pengsan, kerana hipoksia di mana aliran oksigen ke otak terputus.

Terkini, Dr Shahidan juga mengatakan bahawa kecederaan sternokleidomastoid dan platysma (lapisan otot di bawah kulit leher di bawah dagu) mendiang Teoh ditemui ketika bedah mayat kedua, bukan disebabkan jatuh.

Beliau juga bersetuju dengan Malik Imtiaz bahawa calar ke platysma (otot-otot yang berperanan dalam pembentukan ekspresi pada bahagian bawah wajah) kemungkinan besar disebabkan oleh pemindahan kekuatan, seperti pencekikan atau tercekik.

Hakim Azmil Mustapha menunda perbicaraan ke 10 Mac di mana Dr Shahidan akan disoal balas oleh peguam yang mewakili SPPR, DPP Datuk Abdul Razak Musa.

Teoh, 30, ditemui terbunuh pada 16 Julai tahun lalu di Plaza Masalam di sini, pagi selepas ia disoalsiasat selama 10 jam oleh SPRM yang beribupejabat di tingkat 14 plaza tersebut.

Teoh, setiausaha politik ahli Exco Selangor EAN Yong Hian Wah, dilaporkan telah menjadi saksi dalam satu penyiasatan SPRM atas dakwaan penyelewengan penyaluran dana pembangunan kawasanundi

No comments: