Wednesday, May 28, 2008

Filem P Ramlee Code

Dari Emel Oleh: Mohd Zulhilmi bin Seri Lanang Jaya


Karya yang di hasilkan oleh seniman agung P.Ramlee banyk meninggalkan mesej dan pengajaran kepada penonton. Selain itu jika kita tonton filemnya betul-betul kita akan dapati seolah petunjuk sepertimana filem Da Vinci Code. Contoh yang paling mudah dan sudah di ketahui umum ialah satu babk dalam filem Pendekar Bujang Lapok. Dalam babk itu di mana Ramli,Ajis dan Sudin berjalan di depan Sekolah Umum Buta Huruf. Oleh kerana mereka ini juga buta huruf jadi mereka tidak tahu apa yang di tulisnya. Maka terjadilah satu perbualan yang lucu tapi penuh penuh sindiran yang tersirat.

Ramli: Sudin, cuba kau baca apa yang dia tulis tu.

Sudin: aliff mim nun wau..alif tendang wau..sarkas..

Ajis: Apa daa sarkas.

Ramli: Sikit punya panjang dia tulis baca pendek je.

Sudin: Yang panjang tu bunga yang baca sikit je..

Ramli: Aik! Tulis pon pakai bunga ke..

Sudin: Abis ko ingat bank je pakai bunga..

Jika kita tengok sepintas lalu kitta takkan dapat maksud tersirat nya. Tapi cuba rakan-rakan(yang mana tahu tulisan jawi) perhatikan. ALIFF MIM NUN WAU…apa bunyi nya.Bukankah sama dengan UMNO.Jadi adakah umno=sarkas. Jadi kalau UMNO itu sarkas ahli-ahlinya apa pula? Tentulah badut sarkas bukan!

Ada pendapat yang saya baca di laman youtube.com mengatakan ketika filem ni di rakamkan ketika itu masyarakat Melayu membantah tindakan kerajaan menggunakan tulisan rumi mengantikan jawi. Mungkinkah ini adalah satu bentuk sindiran terhadap kerajaan yang memerintah ketika itu. Apa pun pandangan yang timbul, jika kita lihat keadaan UMNO sememangnya seperti sarkas. Seperti kata Ahli Parlimen Pokok Sena ketika sesi perbahasan di Parlimen mengatakan UMNO-BN sperti gajah sarkas. Jika tuan suruh duduk dia duduk. Kalau tuan suruh berdiri dia berdiri. Kalu tuan suruh pergi report polis dia report.

Bagi pendapat saya, selepas berakhirnya PRU 12 baru-baru ini,sifat kesarkasan Umno lebih ketara. Rakyat dpat menonton pertunjukan percuma pertunjukan percuma di mana seorang ketua badut enggan melepaskan jawatannya walaupun di desak badut-badut bawahan termasuklah bekas ketua badut. Rakyat memerhati bukan kerana simpati. Rakyat memerhati keran terhibur dengan pertunjukan ini di mana tidak akan dapat di tonton dalam media arus perdana. Pertunjukkan terbaru yang mencuit hati rakyat apabila bekas ketua badut telah menarik diri daripada sarkas yang ditubuhkan olehnya sehinggakan Tuan Guru mengatakan dialah orang yang paling gembira dengan pertunjukan ini. Tetapi saya amat lah berharap. Kalau kita hendak bantu bekas ketua badut ini bantu setakat diluar sahaja. Jangan benarkan dia bersama kita dari dalam takut-takut dibuatnya parti kita jadi sarkas seperti yang di pernah wat kat sarkas dia dulu..

Berbalik kepada kisah filem P Ramlee balik. Saya amatlah ada sesiapa yang pakar dalam bidang perfileman ini dapat mengkaji filem2 yang di hasilkan oleh P Ramlee. Saya percaya terdapat banyak lagi code2 rahsia yang terselit dalam ceritanya. Akhir kata saya nak tambah sikit dengan dialog sudin..”Abis ko ingat bank je pakai bunga..Umno pon pakai bunga gak…”. Sekian..

-Dzall wau lam-

No comments: