Saturday, November 7, 2009

PETIKAN ARTIKEL SIARAN KONSEP ERA PAKATAN - PILIHANRAYA KAMPUS: E-UNDI DIBANTAH

(Artikel yang berikut telah disiarkan sepenuhnya dlm. akhbar KONSEP ERA PAKATAN Bil. 11 1-15/11/09 Bahagin Rencana m/s 10 dibawah tajuk suntingan Pilihanraya kampus: e-undi dibantah)
MAHASISWA MALAYSIA BOIKOT SISTEM E-UNDI

Mahasiswa dan pentadbiran kampus negara sekali lagi dicabar kebebasan autonomi mereka apabila Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) diketuai Dato’ Seri Khaled Nordin bertindak autoritatif dalam melaksanakan pilihanraya kampus melalui penggunaan sistem E-Undi. Ini ternyata membelakangkan suara bantahan majoriti warga kampus apabila berlaku respon negatif dan penolakan total tidak menyokong arahan pihak kementerian terbabit. Malah cadangan ini turut disambut dingin oleh masyarakat luar institusi pengajian tinggi.

Melalui kenyataan akhbar dan penyerahan memorandum MAHASISWA TUNTUT DEMOKRASI KAMPUS ADIL & TELUS KEPADA AHLI PERWAKILAN yang berlangsung pada hari pertama sesi Parlimen di lobi bangunan berkenaan 19 Oktober lalu, perwakilan mahasiswa melalui Gabungan Mahasiswa Bantah E-Voting (BANTAH) yakin niat kerajaan dalam memperkenalkan sistem ini walau dilihat sangat tersusun dan moden dalam penggunaan teknologi maklumat kini, ianya satu usaha untuk mencabul kesucian sistem demokrasi kampus yang selama ini dipertahankan oleh mahasiswa.

...termasuk PKPIM dan GAMIS ini, berpendirian E-Undi akan menyebabkan keadaan yang lebih rumit berlaku seperti ketelusan dan kerahsiaan undi mahasiswa dicabuli, integriti pengawal sistem diragui ketelusannya, risiko terdedah kepada sabotaj (hack) dan masalah teknikal, kos tinggi dan pelbagai lagi. BANTAH menuntut agar Kementerian Pengajian Tinggi membatalkan serta merta perlaksanaan sistem E-Undi dalam pemilihan Majlis Perwakilan Mahasiswa yang ternyata akan menghancurkan demokrasi dan hak mahasiswa di kampus.

Serahan memorandum kepada Timbalan Menteri Kementerian Pengajian Tinggi, Dato’ Saifuddin Abdullah turut hadiri dan disokong kempen bantahan oleh YB Nurul Izzah Anwar (Lembah Pantai), YB Tian Chua (Batu) dan YB Manikavasagam (Kapar) dalam sidang media mereka masing-masing.

Ternyata Perdana Menteri Najib Razak dalam pengumumkan Bajet 2010 dengan peruntukan sejumlah 100 ribu netbook dan broadband dengan kadar istimewa RM 50 sebulan bagi mahasiswa terpilih tahun pertama untuk tempoh dua tahun dapat dinilai keikhlasan kerajaan pimpinan BN. Tidak dapat dipertikaikan sekiranya khalayak melihat pemberian kemudahan pembelajaran tidak seberapa ini sebenarnya mengharapkan ‘pulangan’ vested interest (baca : undi kerajaan) untuk BN. Walaupun begitu, kebijaksaan mahasiswa diyakini dapat memainkan peranan sewajarnya dalam meneruskan bantahan mereka dan menewaskan ‘rasuah ilmu’ era 1Malaysia.
komited-tulus-perkasa
ROZAN AZEN MAT RASIP

Penulis adalah graduan UIAM ijazah Sains Politik. Kini aktivis politik sepenuh masa. Diamanahkan jawatan Ketua AMK Cabang BATU dan Naib Ketua AMK WP.

No comments: