Wednesday, March 31, 2010

Nizar : BN beri layanan buruk kepada kami

Ipoh, 30 Mac - Wakil Rakyat Pakatan Rakyat Perak hari ini mendakwa Kerajaan Barisan Nasional (BN) telah menganiaya mereka semasa persidangan dewan negeri hari ini walaupun mereka tidak menimbulkan keributan.

Pakatan Rakyat, yang dipimpin oleh bekas Menteri Besar Perak Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, mengaku mereka diberikan kurang penghormatan daripada apa yang diberikan kepada Adun BN.

Selain itu, mereka juga mendakwa bahawa pemeriksaan keselamatan yang ketat bukan sahaja tidak perlu tetapi juga menanamkan rasa takut pada mereka.

Bahkan Nizar menyebutnya sebagai "majlis persidangan polis", mendakwa bahawa anggota polis di dalam dewan melebihi jumlah penggubal undang-undang.

"Kami ditahan di gerbang ketika kami berjalan masuk - ini menunjukkan kita tidak bebas.Lebih mendukacitakan adalah ketika kita cuba untuk masuk ke Dewan, kami disekat oleh polis dan petugas lain yang menghalang kita daripada masuk Pintu 'E'.

"Kami dimaklumkan bahawa pintu itu untuk BN, meskipun kami menerima surat daripada seorang lelaki yang menyamar sebagai Speaker dua hari lepas mengatakan bahawa wakil-wakil BN masuk melalui lift '6 ' pada 10.00 pagi dan kita masuk dengan menggunakan lif '3' pada 10:15 pagi," Nizar berkata dalam sidang akhbar di Wisma DAP Perak selepas duduk persidangan petang ini.

Nizar menegaskan bahawa wakil rakyat PR tidak membuat gangguan apapun dan menghormati kehendak rakyat, tapi langkah-langkah yang ketat BN yang telah menyebabkan mereka menyuarakan kemarahan mereka.

Persidangan hari ini, yang pertama sejak PR berjanji akan bekerja sama dengan kerajaan BN, telah berlangsung lancar tapi agak dirosakkan ketika timbul keributan dalam dewan sebelum Raja Muda Perak menyampaikan titah ucapan diRaja.

"Menjelang detik 9.00 pagi, kami sudah berada di perkarangan menunggu perasmian. Ini menunjukkan bahawa kita dalam PR bersedia untuk bekerja sama.

Ia berjalan lancar, kami duduk di tempat kami masing-masing ... Ini menunjukkan kami ingin bersama.

"Alasan mengapa ada keributan , adalah kerana ada pintu yang hanya harus digunakan oleh wakil-wakil BN ... ini tidak adil, mengapa kita diperintahkan menggunakan pintu lain?" tanya Nizar.

Ahli Parlimen Pasir Panjang itu juga menyatakan dukacitanya bahawa persidangan dewan hanya berlangsung selama dua hari, dengan hanya satu hari yang diberikan untuk debat dan sesi soaljawab.

"Apa yang dapat kita bahaskan dalam satu hari? Itu sebabnya kami meminta untuk selama lima hari dan anda tahu apa (BN-dilantik Speaker Datuk) R. Ganesan lakukan ketika kita berkata kepadanya? tanya Nizar. Dia ketawa, " kata Nizar.

Para Penggubal Undang-undang Pakatan Rakyat itu juga tidak gembira terhadap dua isu lain - bahawa pihak media dilarang memasuki dewan dan bahawa dewan itu penuh sesak dengan polis.

Speaker yang digulingkan,V. Sivakumar mengatakan bahawa media telah dinafikan hak mereka untuk kebebasan bercakap apabila mereka diperintahkan untuk menonton persidangan daripada satu blik ditingkat satu atas dewan.

Sewaktu sessi berhujah di dewan, wakil media tidak boleh mendengar perdebatan sengit kerana pembesar suara dimatikan.

"Ini bukan demokrasi.Siapapun yang menyokong siapa, semua media harus berada di sana untuk membuat liputan," katanya.

Pengherusi DAP Perak Datuk ngeh Koo Ham menyatakan rasa takut kepada kehadiran polis yang ramai di dewan, mengatakan "bahawa wakil rakyat PR boleh ditembak jika mereka pergi terlalu jauh dalam perdebatan-perdebatan".

"Hari ini, kita melihat ramai orang yang kita tidak kenal,lagak seperti penyangak, berbaris di dalam dan luar. Saya bimbang bahawa besok jika ada perbahasan dan mereka tidak menyukai apa yang kita katakan, mereka boleh mengambil senjata mereka dan menembak kami mati.

"Ada ratusan polis di sana ... ini berkemungkinan besar kerana ada orang-orang yang iri kita, "tegasnya.

Wakil rakyat PR telah memilih untuk tetap diam dalam rancangan mereka besok tetapi adalah dipercayai bahawa mereka mempunyai satu "strategi" untuk menghadapi sesi tersebut.

No comments: