Sunday, May 18, 2008

Santai bersama YB Tian Chua : Dipetik dari KLpos.com

Ketika sibuk melayari laman web dan blog - blog untuk membaca kisah terkini politik tanah air, saya sempat 'menyelongkar' laman web KLpos.com. Dan saya terjumpa satu temubual santai yang saya sendiri tidak pernah membacanya; tentang Ahli Parlimen Batu iaitu YB Tian Chua yang bertarikh 22 Ogos 2007. Bagi sesiapa yang sudah membacanya, anggaplah ini sebagai ulangkaji dalam mengenali YB Tian Chua. Bagi yang belum membacanya, ia cukup menarik untuk dikhatamkan.


Eksklusif: Anak Cina di alam Melayu (bhg satu)

Cetak E-mail
Oleh Wartawan KLpos.com
Rabu, 22 Ogos 2007

JAM sudah menunjukkan pukul 1.30 pagi, tapi Ketua Penerangan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Tian Chua masih segar, dan bersemangat untuk ditemubual oleh klpos.com. Yang menariknya, inilah kali pertama wartawan dibenarkan ke rumah beliau, dan klpos.com diberikan penghormatan itu.

Image
Sisi lain Tian Chua

Terletak hanya beberapa minit berkereta dari pusat perniagaan terkenal One Utama. Untuk memasuki kawasan perumahan separuh mewah itu memerlukan kenderaan melalui pondok pengawal terlebih dahulu.

Deretan rumah jenis semi-D dan teres dua tingkat memenuhi kawasan ini, barangkali separuh daripadanya dihuni oleh kaum Cina berdasarkan tanglong di hadapan rumah.

"Ini rumah keluarga saya, saya hanya jaga sahaja," katanya merendah diri selepas saya bertanyakan nilai hartanah di kawasan tersebut.

"Barangkali antara 600 ribu ke sejuta bergantung kepada saiz rumah," kata Tian.

Keturunan Cina Peranakan

Ketika memasuki rumahnya, pengunjung akan tertarik dengan lanskap yang tersusun cantik, kemas dan teratur meniru gaya Bali yang bersahaja. Ada sebuah basikal yang kata Tian digunakan untuk beriadah bila ada masa lapang.

Berasal dari keluarga yang berpegang kuat kepada tradisi Cina, Tian generasi ketiga dari keluarganya yang lahir di Malaysia. Moyang sebelah ayahnya dulu berhijrah ke sini dari Selatan China daerah Hai Fong.

Kemas, bisik hati saya ketika melangkah masuk ke rumahnya itu. Tian tinggal di situ seorang diri, berumur 44 tahun dan masih belum berkahwin.

Manakala di sebelah ibunya pula, lebih lama tinggal di Malaysia. "Keluarga ibu saya adalah keluarga baba nyonya, yang sangat fasih bercakap Melayu dan tinggal di Melaka sejak berabad dahulu," katanya.

Tian berkelulusan sarjana falsafah dari sebuah universiti Australia minat asalnya dalam bidang pertanian tetapi tuntutan masa menjadikan beliau lebih cenderong kepada falsafah. Antara rakan karibnya ketika belajar di negara kanggaroo itu adalah Ketua Pengarang Malaysiakini.com Stevan Gan.

Terdidik dengan pengajian falsafah barangkali menimbulkan minatnya mengumpul barang yang membawa nilai kebudayaan sesuatu bangsa.

Kumpul keris, kain dan topeng

Anda dapat melihat dengan jelas minatnya itu jika bertandang ke rumah beliau. Berbagai jenis kain pua yang dikumpulkan dari Sarawak, Kalimatan, Kemboja dan Nepal ada tergantung di sudut-sudut tertentu rumah dua tingkat itu.

Selain itu ada rak khas yang mempamerkan koleksi senjata berbagai jenis yang dikumpulkan Tian sejak 17 tahun lalu.

"Saya meminati senjata, terutamanya keris kerana ia direka bukan sahaja sebagai senjata membunuh tetapi turut mewarisi kebudayaan serta falsafah masyarakat Melayu," katanya.

Beliau sendiri mengumpulkan tidak kurang dari 15 jenis keris berbagai bentuk dari berbagai negara. Ada sebentuk yang ditunjukkan kepada saya berasal dari Acheh, kata Tian.

Jika diamati keris tersebut, ia direka berdasarkan kalimat Allah dari hulu hingga ke hujungnya.

"Ini dapat difahami kerana Acheh terkenal dengan tradisi Islam yang kuat sejak dulu kala lagi, di sana mereka menamakan keris jenis ini sebagai lencong" jelas Tian.

Selain keris dari Acheh, ada keris dari Bali, dan Jawa, menurut Tian, untuk mengenali keris Jawa ia selalunya mempunyai tujuh lekuk atau lok atau lebih.

"Lok pada keris dibuat dalam kiraan ganjil, tiga, tujuh, sembilan dan sebelas, tapi saya belum menemui yang mempunyai lok lima sehingga kini," katanya.

Topeng dan falsafahnya

Saya kagum dengan kefahaman tinggi Tian Chua terhadap kebudayaan Melayu. Tidak hairanlah beliau antara segelintir pemimpin pembangkang bukan Melayu yang mudah diterima oleh orang Melayu.

Beliau fasih berbahasa Melayu dan tahu adat serta budaya Melayu sehinggakan beliau tidak segan memberi salam sebagai pembuka kata sebelum berceramah.

Selain keris, ada juga sabit dari Kemboja yang digunakan untuk memotong padi, bentuknya seperti kuku kambing tetapi lebih besar lagi. Ada juga sejenis pisau yang dipanggil kugeri iaitu sejenis senjata yang digunakan oleh tentera Gurka Nepal untuk memotong leher musuh tersimpan dalam koleksi Tian Chua.

"Ada sejenis senjata purba China yang dipanggil pisou, miripnya seperti keris, yang digunakan sebagai senjata untuk tempur jarak dekat," katanya satu ketika.

Selain koleksi keris dan kain, Tian juga gemar mengumpul topeng, kebanyakkannya dari Bali dan Jawa.

"Ada falsafah tersendiri di sebalik penciptaan setiap topeng-topeng ini, kebanyakannya topeng ini berasal dari watak-watak dalam hikayat Mahabarata dan Ramayana, yang amat berpengaruh dalam kebudayaan hindu Jawa dan Bali sebelum kedatangan Islam," katanya.

Bersambung bahagian kedua esok

Belajar mukaddam dalam ISA

Foto-foto Tian Chua

Image
Tian menunjukkan corak kain pua dari Kalimantan yang berbeza dengan tempat lain

Image
Berbagai barangan yang dikumpulnya sejak 15 tahun lalu

Image
Keris pendekar Jawa...

Image
Cabut keris gaya Tian Chua

Image
Pedang Iban, pisau Tibet di atas kain pua dari Sarawak

Image
Gaya santai Ketua Penerangan PKR jam 2.45 pagi






Eksklusif: Belajar Mukaddam dalam ISA Cetak E-mail
Oleh Wartawan KLpos.com
Khamis, 23 Ogos 2007

MINATNYA mengumpul barang-barang lama seperti keris dan topeng pernah membuatkan seorang pekerja Indonesia ketakutan. Ceritanya begini, selepas dibebaskan dari tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) Tian Chua mahu membuat pengubahsuaian rumah.

Image
HULUBALANG Parti Keadilan Rakyat (PKR) Tian Chua

Beliau mengupah seorang kontraktor bersama beberapa orang pekerja Indonesia untuk tujuan itu, tetapi selepas melihat keadaan rumah Tian, keris dan topeng di mana-mana, pekerja Indonesia itu memberitahu bossnya, semua barang tersebut perlu dialihkan sebelum kerja dapat dimulakan.

"Pekerja itu kata keris dan topeng itu ada spirit, dan mereka takut untuk bekerja selagi barang itu tidak dialihkan," kata Tian ketawa.

Ditanya apakah beliau mempercayai spirit atau semangat pada keris atau topeng, kata Tian, beliau mempercayainya.

"Saya mengambil pendekatan hidup harmoni bersama unsur lain yang tidak dapat lihat mata kasar, saya mengumpul barang ini bukan bertujuan untuk memanipulasinya seperti sesetengah orang mengumpul keris untuk menambah kewibawaan.

"Saya hormat pada 'spirit' dan kepercayaan orang lain, jadi saya alihkan keris serta topeng itu semasa kerja penggubahsuian dilakukan," cerita Tian.

Pengalaman dalam ISA

Dilahirkan dengan nama Chua Tian Chang, lelaki ini pernah beberapa kali merengkok dalam lokap polis sepanjang pembabitannya sebagai pemimpin parti pembangkang.

Malahan beliau pernah ditahan selama dua tahun di Kem Tahanan Kamunting Taiping Perak mengikut undang-undang ISA.

Berdasarkan cerita yang saya dengar mengenai tahanan ISA kerana kes reformasi, dari 10 orang, ada tiga yang disifatkan paling keras dan enggan bekerjasama. Pertama bekas Ketua Pemuda PKR Mohamad Ezam Mohd Nor, bekas ahli MPT Saari Sungib dan Tian Chua yang juga merupakan Naib Presiden parti pembangkang itu semasa ditahan ISA.

Menurut Tian, beliau mempunyai kaedah tersendiri untuk 'berkomunikasi' dengan dunia luar semasa ditahan selama dua tahun itu.

"ISA bertujuan memisahkan kita dengan dunia luar, jadi membaca sesebuah buku adalah cara atau medium untuk mengingatkan kita bahawa kita masih ada hubungan dengan dunia luar,"

Semasa ditahan juga, Tian giat belajar bahasa Arab bersama rakan-rakannya. Berguru dengan bekas Pensyarah UIA, Dr Badrul Amin, bagi Tian mempelajari bahasa asing mempunyai kenikmatan yang tersendiri.

"Saya belajar mukaddam, untuk memperkuat sebutan bahasa Arab saya," katanya.

Selain itu, Tian juga melukis dan menghantar surat kepada rakan-rakannya di seluruh dunia. Beliau menghabiskan masa 'bertapa' itu untuk memperkukuhkan jaringan hubungan antarabangsa yang dibinanya sejak zaman menjadi aktivis pelajar lagi.

Hobi ganjil, pelihara musang

Di rumah dua tingkat milik Tian Chua itu, selain koleksi keris, kain pua dan topeng, ada juga sudut kecil terletak akuarium bersaiz sederhana.

Bezanya adalah jenis ikan yang dipelihara Tian, jika orang Cina lain suka membela iklan jenis kelisa yang dipercayai membawa tuah, Tian lebih senang memelihara iklan keli.

"Ia mengingatkan saya kembali kepada nostalgia kehidupan di kampung berpuluh tahun lalu, ketika ikan keli, haruan, sepat dan lain-lain mudah diperolehi di kawasan sawah," ujarnya.

Selain ikan, Tian juga memelihara seekor musang, panjang badannya hampir sekaki, agak liar dan menakutkan bagi orang seperti saya.

Tapi tidak bagi Tian, musang itu dijaga dan dibiarkan berjalan di atas bahunya seperti haiwan peliharaan yang jinak.

Dan musang ini diberi makan betik dan pisang. Dibeli di Pasar berhampiran Kampung Baru waktu malam. Satu ringgit satu kilo, murah.

Kata Tian, musang berusia dua tahun itu asalnya dijumpai di atas jalanraya pada malam hari ketika melalui kawasan kampung selepas pulang dari ceramah.

"Masih kecil ketika itu, ia seperti hilang ibunya dan kebetulan malam itu hujan lebat sekali, saya ambil dan bawa pulang, dan kini sudah setahun lebih tinggal bersama saya," katanya.

Foto-foto eksklusif Tian Chua di klpos.com

Image
Image
Image
Image
JINAK... Aksi Tian bersama musang kesayangannya Mimi, jam 3.00 pagi
Image
Lencong atau keris Acheh dibentuk berdasarkan kalimat ALLAH
Image
Alat musik ini namanya Tambura berasal dari Xinjiang China, dimankan oleh orang Uygur, Uzbek, Kazak.

Image
Image
Image
Buku menunjukkan minat pemiliknya...
Image
Image
Topeng di tangga rumah..


Untuk lebih banyak info di KLpos, sila layari KLpos.com

No comments: